Verslag Seniorendag 2013

05/02/2013

Eefdese Senioren genoten van dagje ‘Oranje en Groen’

Op vrijdag 1 februari organiseerde de Oranjevereniging “Eefde” voor de ouderen in het dorp haar traditionele ‘Seniorendag’. Ruim 100 senioren koersten ’s morgens  richting dorpshuis Het Hart om dit spektakel bij te wonen.

Wanneer de gasten om 10.00 uur aan de koffie en thee zitten met iets lekkers, opent voorzitter Klaas Bron deze feestelijke dag en heet allen van harte welkom. Zoals gebruikelijk begint deze dag met het zingen van het Wilhelmus o.l.v. de heer Frans Leupold.

Ieder jaar wordt een gastspreker van de gemeente Lochem uitgenodigd om iets te vertellen over de gemeentelijke activiteiten. Dit jaar mochten wij Wilma Heesen verwelkomen. Mevrouw Heesen is sinds mei 2010 Wethouder (PvdA) in de gemeente Lochem en houdt zich bezig met “participatie”, dat staat voor “meedoen”. Deze portefeuille omvat: samenleving, onderwijs, sport en cultuur.

De tweede gastspreker was de heer Cees van Geel. Aan de hand van een diapresentatie vertelde hij enthousiast over bijna veertig jaar ervaring als jachtopziener, waarin hij oog-in-oog stond met de meest fantasierijke stropers. Waar wild zit wordt altijd gestroopt. Hij heeft het allemaal meegemaakt van simpele strikken tot geavanceerde geweren. Stropers zijn geen amateuristische scharrelaars meer. Was stropen vroeger misschien een romantische ondeugd, tegenwoordig gaat het hard tegen hard.

Behalve het toezicht op de wildstand houdt hij ook een oogje in het zeil bij het dumpen van afval. Velen hingen na afloop met hun neus bovenop zijn verzameling in beslagenomen verboden middelen. Met zijn boeiende en indrukwekkende verhaal heeft Van Geel duidelijk proberen te maken dat actieve jachtopzichters heel veel dierenleed kunnen voorkomen door met hun veldkennis en politiebevoegdheid deze martelwerktuigen in beslag te nemen.

Na een korte pauze, waarbij het nuttigen van een oranjebittertje inmiddels een traditie is, was het tijd voor een spelletje, genaamd ‘get the picture’ met als thema: te land, te water en in de lucht in Eefde.

Daarna werd tijdens de lunch, in de vorm van een heerlijk stamppottenbuffet, een dvd getoond met een fotoserie over Eefde e.o.

Om in het thema ‘groen’ te blijven had de OV de heer Hans Wichers uitgenodigd om iets te vertellen over wijnbouw in de Achterhoek. Nadat Wichers in 2005 de toenmalige uitspanning De Zessprong van de hand deed, koos hij niet voor een rustig bestaan. In het voorjaar 2009 legde hij, puur uit hobby, een wijngaard aan achter zijn woning aan de Elzerdijk. De wijngaard telt vijfhonderd stokken blauwe druiven (Cabertin) en vijfhonderd witte (Johanniter). Het onderhouden van een wijngaard is zeer arbeidsintensief. Wichers prijst zich dan ook gelukkig met de hulp van zijn dochter Dies en een aantal vrijwilligers. Voor de wijnproductie doet Wichers een beroep op Wijngaard Hof van Twente in Bentelo. Uiteraard kon de liefhebber na afloop een flesje wijn mee naar huis nemen.

Verder was deze middag gereserveerd voor het muzikale Brook Duo uit Markelo. Het tweetal bestaat uit Gert-Jan Oplaat (alias De Weuste) en Henny Tijink (alias De Badmutse). Zij maken vooral muziek in de Duitse en Oostenrijkse sfeer. Het muziekgenre kan het best omschreven worden als ‘après-ski in Twents dialect.

Op het Oost-Nederlandse platteland zijn ze enorm populair, zeker bij de zestig-plus-generatie. Zij staan dicht bij de mensen en wisten met hun volle overgave en herkenbare volksliedjes de zaal helemaal plat te krijgen. Een aantal van de aanwezigen waagde zelfs een dansje. Het publiek was zo enthousiast over dit optreden, dat men het duo volgend jaar graag terug ziet!