Prachtige afsluiting van Koninginnejaren in Eefde

01/05/2013

De Playbackshow op zaterdag 27 april was het begin van vier dagen Oranjefeesten in Eefde.

Dit is elk jaar weer een spetterende show met optredens verzorgd door de Eefdese buurten. Het resultaat telde mee in het totale eindresultaat van de avond-en buurtenspelen. Een diversiteit aan artiesten werd toegejuicht door honderden bewonderaars. Het publiek kon genieten van Ria Valk, Johnny Ruisdaal, de Alpenzusjes en de gebroeders Ko, de Lawineboys, maar ook van Amy Winehouse, The Chordettes, the Spicegirls, Aretha Franklin.
Het winnende lied van diverse artiesten vertolkt door het Eefse Veld: Bea bedankt, koningin van alle mensen, bezorgde velen kippenvel!

De feestavond werd voortgezet met medewerking van de band Back4More. De band, bestaande uit vier mannelijke musici en twee zangeressen, wist het publiek moeiteloos met zich mee te krijgen.

In verband met de troonswisseling op 30 april, waren de buurtspelen verplaatst naar de zondagmiddag. De actieve spelen waren helemaal gericht op de inhuldiging. Het prachtige weer zorgde er voor dat er veel mensen op de been waren om de deelnemers aan te moedigen en te genieten van de vele mooie (water)spel-momenten.

De spelen op maandagavond is typisch een avond voor jong en oud, door de diversiteit aan activiteiten. Sjoelen, darten, klaverjassen, jeu-de-boules, het kan allemaal. En mocht je meer creatief ingesteld zijn, dan kon je je uitleven bij het onderdeel ‘creatief met….’ om een schilderij te maken met het thema, hoe kan het ook anders, de inhuldiging. De buurten hadden hun beste creatievellingen ingezet. Het resultaat was dan ook weer bijzonder fraai en origineel te noemen.

De drive in show Round & Sound zorgde voor sfeervolle achtergrondmuziek tijdens de activiteiten, gevolgd door muziek voor de dansliefhebbers of om lekker even gezellig na te kletsen.

30 april: dag van de abdicatie van Koningin Beatrix en de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. Vanwege deze speciale Koninginnedag was er een aangepast programma.

Het officiële gedeelte van deze dag startte al vroeg in de ochtend. Er was een ballonwedstrijd georganiseerd voor de schoolgaande kinderen. De ballonnen, het zonnetje en de vrolijk in oranje uitgedoste kinderen, ouders/verzorgers en overige belangstellenden, zorgden dit jaar voor een extra vrolijke stoet. Onder begeleiding van de harmonieorkesten ‘De Harmonie’ en ‘Concordia’, vertrok deze vanaf de CBS Bargeweide richting de Schurinklaan. Het bestuur van de Ontmoetingskerk had haar toestemming gegeven om op hun grasveld de Koning-Willem-Alexander-linde te planten. Vandaar de keuze van de locatie voor de aubade, wat op zich een prima plek bleek als alternatief voor het terrein van de Detmerskazerne, die vorig jaar haar deuren sloot.

Vanwege zijn aftreden als burgemeester van de gemeente Lochem in de herfst van dit jaar, was dit de laatste opening van Koninginnedag in Eefde door de heer Frans Spekreijse.

Na het officiële gedeelte ging de optocht weer terug richting Bargeweide en sporthal De Stuw waar het kinderprogramma plaatsvond. Voor de allerkleinsten was er een optreden van poppentheater ‘De Kleine Zon’ met haar voorstelling ‘Hoera een vlag voor de koning’. Voor de oudere kinderen was er een workshop Streetdance georganiseerd m.m.v. dansschool Mars Bentum, waarbij ze lekker uit hun dak konden gaan op vette muziek!

’s Avonds was het tijd voor de traditionele lichtoptocht, dit jaar met als thema Musicals. De buurten zijn maanden druk met de voorbereidingen hiervan, maar het resultaat is er dan ook naar. Er zullen maar weinig mensen zijn die de musical Alice in Wonderland of the Wizard of Oz niet kennen. Zo kwam verder de broadwayhit Sister Act  voorbij om vervolgens weer in een kattenfeest te belanden met The Cats. Nauwelijks hiervan bekomen belandde je middenin de hilarische en vertederende wereld van Shrek. De  vertolking van de oer Hollandse  en nostalgische Ja Zuster Nee Zuster musical met hun optreden van ‘de twips’ was voor velen een feest der herkenning. Samen met de Afrikaanse deuntjes en liedjes trok The Lion King je mee het dierenrijk in. De prachtige kostuums lieten zien hoe mens en dier één kunnen worden. Na de grote hits Grease, The Blues Brothers en André Hazes kwam tot slot het veelbesproken le Moulin Rouge voorbij. Vele mensen genoten deze avond van deze prachtig mooie lichtoptocht. De jury was duidelijk diep onder de indruk van de prestaties die de buurten hadden geleverd.

Uiteindelijk was de uitslag als volgt:
1. Spijkwijk met de Lion King,
2. Eefse veld met Wizard van OZ en
3. Schoolstraat met Grease.

Deze laatste Koninginnedag werd afgesloten met een spetterend feest met medewerking van de Trainband.

De Oranjevereniging ‘Eefde’ is vol vertrouwen dat vanaf nu de Koningsdagen op 27 april ook een mooie datum zal zijn voor haar toekomstige Oranjeactiviteiten.

De uitslagen van alle activiteiten kunt u terugvinden op onze website: www.oranjeverenigingeefde.nl