Koningslinde verplaatst

15/11/2014

Het is in Nederland een traditie om een linde te planten ter gelegenheid van een troonswisseling. Dit gebeurde voor het eerst in 1898 toen prinses Wilhelmina koningin werd. Dit werd herhaald toen prinses  Juliana 1948 koningin werd en prinses Beatrix in 1980.

De koningslinde in Eefde werd, samen met basisschoolleerlingen, geplant op 30 april 2013 door oud burgemeester F. Spekreijse ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. In verband met de herinrichting (traverse) van de doorgaande weg (N348) door ons dorp moest de koningsboom noodgedwongen worden verplaatst. Afgelopen zaterdag  heeft de Oranjevereniging ‘Eefde’  met behulp van een aantal vrijwilligers de koningslinde verhuist van het grasveld van de Ontmoetingskerk naar woonzorgcentrum Het Spijk. De Koning-Willem-Alexander-boom heeft een prachtige nieuwe plek gekregen op het gazon van het zorgcentrum. Hopelijk kan hij hier uitgroeien tot een volwaardige en volwassen Oranjeboom.