Eefdese senioren gaan cultureel

13/02/2016

Vrijdag 5 februari 2016 was het al vroeg een drukte van belang in het dorpshuis Het Hart. Het was de dag van de jaarlijkse "Seniorendag" waar de oudere jongeren uit Eefde een gevarieerd programma voorgeschoteld kregen.

De nieuwe voorzitter van de Oranjevereniging Peter Harmens, werd geïntroduceerd door de vorig jaar afgetreden voorzitter Klaas Bron. Burgemeester van 't Erve vertelde in het kort de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Lochem en beantwoordde een aantal vragen vanuit het publiek.

Het feit dat Gorssel sinds mei 2015 het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme heeft, museum MORE, was voor ons reden om kunsthistoricus Marguerite Tuijn uit te nodigen om iets te vertellen over de achergrond, de bouw en de bijzondere collectie van het museum. Haar boeiende presentatie heeft zeker een groot aantal mensen geïnspireerd cultuur te gaan snuiven in het prachtige pand aan de Hoofdstraat in Gorssel.

Daarna was er een optreden van Diny Berenpas en Linie Esselink oftewel de Mölledeerns. Deze twee dames speelden accordeon en nodigden de aanwezigen uit om mee te zingen met vele bekende liedjes van toen. Het muzikale gedeelte werd afgewisseld met gedichtjes en grappige verhaaltjes.

Bijkomend van een heerlijke stampottenbuffet kon men genieten van een optreden van de Boeren Dansers uit Gorssel. De dansgroep houdt de folkore dansen die rond de jaren 1900 in de Achterhoek gedanst werden, levend. De Veleta, de Spaanse wals en de Driekusmans, ze kwamen allemaal voorbij, maar de Hanendans was toch wel bijzonder. Het spreekwoord "waar er twee vechten om een been gaat, de derde er mee heen", werd op komische wijze uitgebeeld.

De dag werd afgesloten met een optreden van muziekvereniging met een dweilend accent: 'Beentels Kabaal'. De leden van deze muziekvereniging gaan niet gekleed in een strak gekleed kostuum met bijbehorende stropdas, pet en pluim en lopen niet allemaal in de maat achter de muziek aan. Zij speelden vrolijke muziek en zetten de zaal op een sfeervolle wijzen op de kop. Dit was met recht de uitsmijter van de dag te noemen.