Artikel in Stentor “Feest geslaagd als jong en oud plezier hebben”

07/06/2013

In de Stentor van 6 juni 2013 stond een artikel over de Oranjevereniging Eefde. Hieronder kun je het hele artikel lezen.

“Feest geslaagd als jong en oud plezier hebben”

door Roel Hendriks

Eefde bereidt zich weer voor op het jaarlijkse Dorpsfeest, dat vanaf vandaag (donderdag 6 juni 2013) op het feestterrein bij Het Hart drie dagen lang op allerlei manieren gevierd wordt.

Stuwende krachten, niet alleen achter de schermen aan de vergadertafel, maar ook daadwerkelijk ‘in het veld’ zijn volgens velen Klaas Bron en Gerrit Snellenberg, respectievelijk voorzitter en vice-voorzitter van de organiserende Oranje Vereniging Eefde (OVE).

De stemming op de eerste ‘opbouwavond’ in de feesttent waar vanaf donderdag met de ‘Helden van Eefde’ het feest losbarst, zit er dinsdag meteen al goed in. Niet alleen het sjouwen met van alles en nog wat, maar ook koffieschenken gaat Bron goed af. “Klaas kan alles!” roept een van de vrijwilligers lachend. Het typeert de ontspannen wijze waarop naar het feest toegewerkt wordt. Voor Bron en Snellenberg is het bijna een routine klus. “Wij werken al tien jaar samen en weten precies wat we aan elkaar hebben”, vertelt Snellenberg. “Onze karakter vullen elkaar naadloos aan. Ik ben  nogal impulsief, Klaas is de rust zelve, kan goed organiseren en heeft een formidabel geheugen”. Waar veel verenigingsbesturen kampen met een tekort aan vrijwilligers, daar stellen bij de OVE  zich  tientallen mensen beschikbaar voor allerlei hand- en spandiensten. “Ik hoef maar te bellen en ze komen”. Snellenberg vertelt het alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Bron: “Gerrit is geboren en getogen in Eefde. Hij kent het halve dorp en weet de mensen te enthousiasmeren”. Beiden benadrukken hoe belangrijk de vrijwilligers zijn. “’t Is net als met voetballen: de voorhoede kan niet scoren als er geen aanvoer is”.

Het is bijna niet voor te stellen dat hier in deze lege ruimte waar het gesprek plaats vindt, over twee dagen 12 durfals voor een bomvolle tent strijden om de felbegeerde titel “Held van Eefde”. Dames zijn bezig vlaggetjes en bekroonde buurtkunstwerken van het Oranjefeest op te hangen, sterke mannen sjouwen met banken en zetten een kassahokje in elkaar. Bron en Snellenberg hebben hun traditionele oranjejasje thuis gelaten. “Die trekken we met het feest aan, nu moeten de handen uit de mouwen gestoken worden, dat gaat niet met een keurig jasje aan”.

Beiden beschouwen de organisatie van de ‘Helden van Eefde’ als de grootste klus van het feest, maar zijn pas echt tevreden als na drie dagen jong en oud ‘een echt fijn feest’ beleefd hebben.

Feestprogramma:

donderdag:  vanaf 13.30 kermis; 20.00uur: ‘Helden van Eefde’ in de feesttent,

met medewerking van harmonieorkest Concordia

o.l.v. Jos Pijnappel; entree € 3,00.

vrijdag:        13.30 kinderspelen met theater, spellencircuit, vogelschieten

19.00 vogelschieten voor leden van de OVE vanaf 18 jaar